Ainakin osa opettajista on aikonut siirtää opetuksensa digitaaliseen muotoon striimaamalla opetustilanteet opiskelijoiden saataville. Tällöin sisällön esitys on opettajalle tuttua kauraa ja hän voi käyttää tuttuja lähdemateriaaleja, kunhan vaan saa striimin toimimaan. Tässä kohtaa kehottaisin kuitenkin miettimään, onko esityksen reaaliaikaisuudesta opiskelijoille jotakin lisäarvoa? Usein vuorovaikutteisuus jää vain ajatuksen tasolle, jos opiskelijat eivät tahdo jaksaa keskittyä kunnolla luokassakaan. Voit olla varma, että ongelma pahenee etänä. Esitykseen ei tarvitse tulla pitkää taukoa esimerkiksi verkkoyhteyden katkeamisen vuoksi, kun striimin vastaanottopäästä on jo poistuttu muihin puuhiin.
Virtuaalinen oppitunti on helppo toteuttaa verkossa
Opettajien kannattaakin livelähetysten sijaan tuottaa lähiopetukseen suunnittelemistaan sisällöistä ytimekkäitä videoita. Videon avulla virtuaalinen oppitunti hyödyntää liveopetuksen vahvuuksia. Videointi onnistuu helposti suoraan esimerkiksi PowerPointilla, jolloin videoon on helppo liittää haluamansa kuvat ja jopa muut videot. Esityksen runko toimii hienosti käsikirjoituksena videolle. Jos unohdat mainita jotain oleellista, voit uusia vain yhden dian videoinnin tai lisätä tarvittaessa kokonaan uusia dioja. Tällä tavoin voit kiireellisessäkin etäopetukseen siirtymisessä tuottaa opiskelijoille nopeasti saman arvokkaan tiedon tehokkaassa paketissa.
Videoiden perään on helppoa liittää muutama kysymys aiheesta ja mahdollisesti vaikka toinenkin video. Usein kun asian alustaa hyvin itsetehdyllä videolla, voi perään liittää toisen tahon asiaan liittyvän yksityiskohtaisemman videon. Kysymysten avulla voi puolestaan varmistaa, että opiskelijat ovat ymmärtäneet videolla esitetystä aiheesta oleellisimmat kohdat.
Suu säkkiä myöten
Tein asiasta käytännön esimerkin. Koska oma taustani on autoalalta, niin valitsin aiheeksi auton levyjarrun perusteet. PowerPoint-esityksen luomiseen meni noin kaksi tuntia sisältäen ajan, joka kului oman auton etunurkan ylös tunkkaamiseen ja jarrujen avaukseen kuvauksia varten. Itse esityksen kuvaamiseen PowerPointissa meni noin 25 minuuttia, oheistehtävien suunnitteluun ja toisen videon hakuun noin 10 minuuttia. Kokonaisuudessaan tehtävä oli siis valmis nopeammin kuin olisin ehtinyt kyseistä aihetta tunnilla esittelemään! Tämä johtuu siitä, että välistä jäi puuttumaan esimerkiksi tunnin alkuvaiheen moikkailut, myöhästyneiden keskeytykset ja aiheesta eksymiset.
Ota virtuaalinen oppitunti käyttöön omassa luokassasi
Voit katsoa tekemäni videon erikseen täältä. Oppituntikokonaisuudesta kännykällä katseltuna löydät kuvan alta. Mikäli olet jo Workseedin käyttäjä, voit tuoda harjoitteen omaan ympäristöösi ja käyttää sitä vapaasti opetuksessa.
Virtuaalinen oppitunti on kustannustehokkas toteuttaa ja niiden eteenpäin kehittäminen on helppoa. Parastahan tässä kaikessa on, että kun virtuaalioppitunti on kerran tehty, on se käytettävissä myöhemminkin. Lisäksi voin jakaa sen helposti kaikille kollegoillenikin. Kun jokainen toimija tekee vastaavan oppitunnin jostain aiheesta, on kohta kaikilla valmiit sisällöt vielä viruksen jälkeiseenkin arkeen.
Mikäli olet valmis kuulemaan lisää tai haluat tietää lisää miten virtuaalinen oppitunti voi parantaa opetusta sinun luokassasi, voit varata tuote-esittelyn täällä.
Kirjoittaja:
Teemu Tiainen, ratkaisuasiantuntija
teemu.tiainen@workseed.fi, 040 662 6682