saavutettava oppimateriaali verkossa

Saavutettavuus verkko-opetuksessa

Saavutettavuus on digitaalisen sisällön esteettömyyttä. Sen tavoite on taata kaikkien käyttäjäryhmien mahdollisuus hyöntyntää palveluja tai sisältöjä samoista lähtökohdista. Monelle organisaatiolle saavutettavuus on lakisääteinen velvollisuus – lopuille se on erinomainen tapa parantaa palvelumuotoilua ja pedagogian laatua. 

Verkko-opetuksen saavutettavuus on osa laajempaa vuorovaikutuksen suunnittelua organisaatiossa. Samaan aikaan yksittäisellä opettajalla tai yrityksen L&D-koordinaattorilla on merkittävästi valtaa ja vastuuta saavutettavuuden käytännön ratkaisuista. 

Saavutettavuus koskee erilaisten käyttäjäryhmien huomioimista alustan käyttäjäkokemuksen muotoilussa. Esimerkiksi saatetaan huomioida näkökyvyn tai hienomotoriikan vaikeudet, tai erilaiset oppimisen ja keskittymisen vaikeudet. Oppimisvaikeudet ovat muita opintoaloja yleisempiä juuri ammatillisessa koulutuksessa ja sellaista edellyttävissä työtehtävissä. 

Hyvä saavutettavuus on monitasoinen käsite, joka tulee huomioida myös verkko-opetuksen sisällöissä ja vuorovaikutuksessa oppijoiden kanssa.

Tässä artikkelissa käsitellään saavutettavuuden yleisiä periaatteita ja tarjotaan ideoita saavutettavuuden parantamiseen verkkopedagogiikassa niin ammattioppilaitoksissa, ammattikorkeakouluissa kuin yrityksissäkin. 

Saavutettavuus verkko-opetuksessa on monien tekijöiden summa.

1. Sisällön saavutettavuus – visuaalisuus ja asettelu


Ensimmäinen konkreettinen tapa vaikuttaa verkkokurssin saavutettavuuteen on itse sisältöjen muotoileminen mahdollisimman selkeiksi ja helpoiksi kuluttaa. Tähän alueeseen kuuluu toki asettelu ja tekstin muotoilu, mutta myös tapa jolla tietoa jäsennetään ja viestitään. 

Verkossa selkeät sans serif -fontit ja riittävän iso kirjasinkoko auttavat lukemista. Huomioi värimaailma, myös teksteissä. Selkeä kontrasti värien välillä auttaa hahmottamaan sisältöjä – musta teksti valkoisella taustalla toimii yhä parhaiten. 

Vältä väripaletissa yleisiä värisokekeusyhdistelmiä – esimerkiksi punainen-vihreä, vihreä-sininen tai sininen-violetti. Vältä ylipäätään sisällön viestimistä pelkällä värierolla. Esimerkiksi kaavioissa saman värin eri sävyt ovat usein selkeämpi tapa ilmaista kategorioita tai eroja kuin täysin eri värit.

Teksti kannattaa myös luoda tekstielementteinä – vältä siis käyttämästä esimerkiksi vanhoja PowerPoint -esityksiä suoraan kuvatiedostoina. Mikäli kuva on osa tekstiä, ruudunlukija ei pysty tulkitsemaan sitä. Mikäli kierrätät diaesityksen kuvina, huomioi että esitykselle on tarjolla myös tekstimuotoinen transcript. 

Huomioi, että linkeillä ja napeilla on selkeät, kuvaavat otsikot ja nimet. Tämä helpottaa niiden tunnistamista ja kurssin sisällä navigointia. Myös kuvatekstit ja kuvien alt-tekstit ovat tärkeä osa saavutettavuutta, jotta ruudunlukija voi tulkita koko esityksen. 

Workseed -oppimisympäristö on suunniteltu saavutettavuus huomioiden. Alustaa käyttävät jo monet ammattiopistot ja ammattikorkeakoulut. Siksi se täyttääkin ammatillisen koulutuksen asettamat saavutettavuuden vaatimukset esimerkiksi asettelun, tyylin ja värimaailman osalta. Alustalle on myös tulossa lukuominaisuus, jolla tekstisisällöt on mahdollista lukea ääneen myös ilman selaimenlukuohjelmaa. 


2. Vuorovaikutuksen saavutettavuus – ohjeet ja viestintä


Toinen saavutettavuuden taso on selkeiden ohjeiden ja viestinnän työkalujen hyödyntäminen opetuksessa ja ohjauksessa. Miten opettaja tai ohjaaja asettaa oppimisen puitteet ja tarjoaa tukea vaikuttaa merkittävästi opintojen saavutettavuuteen. 

Anna ohjeet mahdollisimman selkeänä ja helppona ymmärtää. Kirjoita selkokielellä ja vältä lyhenteitä ja ammattijargonia, ellei niiden käyttö ole perusteltua. Pidä tekstikentät lyhyinä ja vältä ylimääräisiä, mahdollisesti häiritseviä elementtejä.

Ohjeet ja materiaalit kannattaa tuoda saataville useissa formaateissa. Älä esimerkiksi jaa pelkästään pdf- tai PowerPoint -formaateissa olevia tiedostoja, vaan tuo tekstit aina myös suoraan oppimisympäristöön. 

Videoluennot kannattaa tallentaa myöhempää käyttöä varten. Videot ja äänitiedostot on myös perusteltua tekstittää, tai ainakin tuoda sisällön tekstimuotoinen käsikirjoitus oppijoiden saataville. 

Viestintään ohjaajan kanssa kannattaa tarjota useita vaihtoehtoisia tapoja, aina keskustelufoorumista videopuheluihin. Tukea kannattaa myös proaktiivisesti tarjota kurssin mittaan. Tätä varten oppimisen etenemistä kannattaa seurata aktiivisesti. Kaikki oppijat eivät välttämättä hae apua itse, joten sitä on hyvä kyetä tarjoamaan oma-aloitteisesti.  

Workseed tarjoaa opettajalle intuitiiviset ja helpot työkalut opetuksen etenemisen seuraamiseen. Workseed helpottaa seurantaa myös verkossa ja työelämäjaksoilla, jotka ovat perinteisesti oppimisympäristöjen katvealueita. Workseed mahdollistaa paremman viestinnän ja tuen antamisen, sekä helpottaa ongelmien havaitsemisen hyvissä ajoin. 

3. Pedagogian saavutettavuus – suoritustavat 


Kolmas taso on oppijoille mahdollistetut tavat oppijaksojen suorittamiseen ja osaamisen hyväksilukemiseen. Tämä on tärkeää missä tahansa verkko-oppimisen muodossa, mutta osaamisperusteisessa koulutuksessa ja käytännön taitojen opettelussa sen tärkeys korostuu. 

Tarjoa useita ja vaihtoehtoisia tapoja palauttaa suorituksia ja toteuttaa harjoitteita. Perinteisten kirjoitettujen raporttien ja läksyjen lisäksi mahdollista esimerkiksi videoraportit, kaaviot, puhutut raportit tai esitykset – tai anna oppijoiden keksiä luovia tapoja raportoida tekemistään. 

Suosi myös aktiivista työtä – kokeiden ja tenttien sijaan voit hyödyntää projekteja, portfolioita, työnäytteitä tai keskusteluharjoituksia osaamisen todistamiseen. Nämä työtavat vahvistavat aktiivisuutta, parantavat oppimistuloksia ja harjaannuttavat sosiaalisia taitoja. 

Anna oppijoille riittävästi tilaa suorittaa opintojaan. Anna riittävät aikarajat suoritteille sekä riittävästi mahdollisuuksia hakea tukea. Mikäli opetus on reaaliaikaista, anna oppijoille riittävästi aikaa reagoida ja osallistua. Seuraa oppimista ja osallistumista. Pyri havainnoimaan avun tarvetta myös itse ja tarjoa tukea aktiivisesti myös oppijoille, jotka eivät sitä itse hae. 

Pidä opetustapasi ennakoitavana. Anna opiskelijoille heti opintojen alussa selkeät mallit ja standardisoidut tavat tehdä suorituksia. Pidä pelisäännöt selkeinä ja ohjeista osallistujia riittävästi.

Workseed madaltaa kynnystä oppimisen dokumentointiin ja monipuolistaa tapoja, joilla osaamista voidaan todistaa ja arvioida. Päivittäisen oppimisen ja esimerkiksi työelämäjaksojen raportointi on helppoa päiväkirjapohjien avulla. Portfolioon on helppo lisätä raportteja videoiden ja kuvien muodossa. Yksilölliset opintopolut mahdollistavat tavoitteiden sovittamisen yksittäisen opiskelijan tarpeisiin ja auttavat kirkastamaan opintojen sisältöä ja tarkoitusta. 

Saavutettavaa opetusta Workseedillä 


Workseed -oppimisympäristö on laadittu saavutettavuuden periaatteet huomioiden. Tämä koskee niin alustan ulkonäköä ja käytettävyyttä, mutta myös alustan käytettävyyttä – aina mobiiliominaisuuksien hyödyntämisestä oppimisen seurantaan ja ohjaamiseen. 

Workseed on julkaissut myös uusia tekoälyavusteisia sisällöntuotannon työkaluja, jotka helpottavat myös saavutettavien sisältöjen laatimista. 

Työkalujen avulla voit työstää tekstiä selkokieliseksi, tiivistää polveilevia tekstejä, laatia nopeasti videoiden translitterointeja tai vaikka luoda tekstisisällöistä ääniraitoja opiskelijoille, joille lukeminen tuottaa vaikeuksia. 

Voit lukea uusista tekoälytyökaluista täällä. 

Mikäli olet valmis kuulemaan lisää oppimisympäristön hyödyntämisestä saavutettavaan verkko-opetukseen, voit myös varata demon täältä. Asiantuntijamme kertovat lisää alustan mahdollisuuksista opettajan työn tukena. 

TESTITUNNUSTEN TILAUS ONNISTUI