Osaamisperusteinen opetus on ammatillisessa koulutuksessa jo arkea. Osaamisen tunnistaminen on keskeistä ja erilaisia oppimisen muotoja tuetaan yksilön valmiudet huomioiden. Tämä poistaa turhaa työtä, tekee opiskelusta mielekkäämpää sekä parantaa opintojaksojen saavutettavuutta. Myös valmistuminen nopeutuu, kun osaamista voidaan hyväksyä joustavasti.
Osaamisperusteisessa opetuksessa erilaisten opintojen hallinnan, raportoinnin ja seurannan työkalujen tarve korostuu. Opiskelijat tarvitsevat mielekkäät työkalut osaamisen dokumentointiin. Opettajat puolestaan tarvitsevat läpinäkyvän ja reilun pohjan laadukkaalle osaamisen arvioinnille.
Tässä artikkelissa pureudumme osaamisen tunnistamisen haasteisiin ja kerromme, miten Workseed auttaa luomaan läpinäkyvän pohjan arvioinnille ja tunnistamaan osaamista laaja-alaisesti.
Osaamisen tunnistaminen vaatii resursseja
Oppiminen on jatkuva prosessi, joka ei rajoitu luokkahuoneeseen tai kotitehtävien tekemiseen. Jopa 80 % oppimisesta tapahtuu “epämuodollisesti”, siis muodollisten opetustilanteiden ulkopuolella.
Oppilaitoksen aktiivisesti tarjoama opetus onkin siis sivuosassa. Tämä periaate pätee kaikessa oppimisessa, mutta se korostuu erityisesti ammatillisessa koulutuksessa. Käytännön tekeminen ja työssäoppiminen ovat merkittävä osa opiskelun kokonaisuutta. Osaamisen tunnistaminen on siksi erityisen tärkeää.
Usein keskustellessamme asiakkaidemme kanssa juuri oppilaitoksen ulkopuolella kerrytetyn osaamisen tunnistaminen koetaan ongelmalliseksi. Opettajan tilannekuvaa pidetään vajavaisena, mikä voi rajoittaa tutkintoon kuuluvan osaamisen tunnistamista.
“Oppilaitoksen ulkopuolella kerrytetyn osaamisen tunnistaminen koetaan ongelmalliseksi.”
Opettaja ei täysin kykene seuraamaan, mitä oppilaitoksen ulkopuolella tapahtuu ja miten oppiminen etenee. Tiedon hankkimiselle on rajalliset työkalut ja se on monesti työlästä – harjoittelupaikoilla vierailu vie aikaa, ohjaajia on vaikea sitouttaa antamaan palautetta, viestinnän työkalut ovat rajalliset.
Tällöin yksilöllinen ohjaaminen ja taitojen tunnistaminen on vaikeaa. Opettajan on vaikea nähdä miten hyvin osaamistavoitteet on saavutettu eikä opiskelijoiden yksilöllisiä mahdollisuuksia ja tarpeita voida huomioida.
Miten teet oppimisen näkyväksi
Opetuksen hallinnan työkalut mahdollistavat myös epämuodollisen oppimisen paremman dokumentoinnin ja tunnistamisen. Asiakkaamme ovat käyttäneet Workseed -alustaa oppilaitoksen ulkopuolella tapahtuvan oppimisen dokumentointiin ja arviointiin tehokkaasti ja parantaneet omaa työnkulkuaan.
Opiskelijan oman oppimisen dokumentointi ja juokseva raportointi muodostaa osaamisen tunnistamiselle selkärangan. Opiskelijat tekevät päivittäisiä merkintöjä, ottavat kuvia ja arvioivat omaa oppimistaan. Opintojen edetessä kertyvät raportit muodostavat pohjan palautteelle ja itsearvioinnille. Juokseva raportointi myös mahdollistaa opettajan antaman joustavan ohjauksen.
Dokumentoinnin etu on myös, että sen ei tarvitse rajoittua viralliseen oppimiseen esimerkiksi työharjoittelussa tai vaikka käytännön harjoitteissa. Sitä voidaan yhtä hyvin soveltaa vapaa-ajalla ja harrastuksissa kertyvään, tutkinnolle ja ammattiosaamiselle relevanttiin osaamiseen.
Opiskelija voi raportoida vaikka oman mopon korjaamista, urheiluharjoituksissa tapahtuvaa johtamista tai vapaa-ajalla tehtyjä IT-projekteja Workseed -päiväkirjalla. Näin epämuodollisen osaamisen tunnistaminen on selkeää ja läpinäkyvää.
Opintojakson päättyessä opettajalla on käytössään kattava dokumentaatio, johon kuuluu paljon raakaa dataa ja kuvia itse työnteon sisällöstä, keskusteluja ja opettajan antamaa palautetta, työpaikkaohjaajan antamaa palautetta, sekä opiskelijan itsearviointia.
Tekemällä oppimisen ja osaamisen tunnistamisen prosessi.
Kaikki tämä dokumentaatio luo vankan ja läpinäkyvän pohjan osaamisen tunnistamiselle ja arvioimiselle. Parempi tiedonhallinta mahdollistaa joustavamman osaamisen tunnistamisen ja auttaa paitsi parantamaan arvioinnin laatua, parhaimmillaan myös nopeuttamaan valmistumista.
Workseed tuo osaamista näkyväksi
Workseed -oppimisympäristö on helppokäyttöinen työkalu, joka madaltaa kynnystä oppilaitoksen ulkopuolella tapahtuvan oppimisen laadukkaaseen dokumentointiin. Se auttaa opettajaa kerryttämään jokaisesta opiskelijastaan lokin, joka toimii läpinäkyvänä ja reiluna pohjana osaamisen tunnistamisessa.
Mikäli haluat tietää lisää Workseedin soveltamisesta käytännön oppimisen raportointiin, voit tutustua esimerkiksi täällä Workseed -päiväkirjatyökaluun. Päiväkirjat on tarkoitettu työharjoittelujaksojen dokumentointiin. Ne havainnollistavat hyvin, miten oppilaitoksen ulkopuolella saavutettua osaamista voidaan tehdä näkyväksi.
Voit myös tutustua täällä Workseedin mahdollisuuksiin osoittaa yhteisiin tutkinnon osiin liittyvää teoreettista osaamista osana käytännön työtä. Alusta voi tehdä tietopohjaisten kurssien käymisestä mielekkäämpää hyvin pienellä työmäärällä.
Mikäli olet valmis tutustumaan Workseed -alustaan, voit varata demon täältä. Asiantuntijamme auttavat sinua kartoittamaan alustan sovellusmahdollisuuksia juuri sinun organisaatiossasi.