opetusteknologia mobiili

Opetusteknologian hyvä mobiilikäytettävyys lisää opiskelijoiden aktiivisuutta

Mobiililaitteet osana tehokkaampaa hajautettujen ryhmien ohjaamista

 

Opiskelu ja ennen kaikkea etenkin käytännön taitojen oppiminen muuttuvat kovaa vauhtia ajasta ja paikasta riippumattomaksi. Opintojaksoja suoritetaan omaan tahtiin ja monesti hajautetusti, esimerkiksi hybridimallilla tai työharjoittelun yhteydessä. 

Nämä oppimistilanteet vaativat monesti joustavuutta, jollaista laajempi mobiililaitteiden käyttö voi tuoda. Mobiiliteknologia on mielenkiintoinen työkalu oppimisessa, sillä se lisää oppijoiden ja ohjaajien työkalupakkiin uusia ominaisuuksia. Se tarjoaa työtapoja joihin paperi ja kynä – tai edes tietokoneet – eivät taivu helposti. Toisaalta oppimisympäristöjen mobiilikäytettävyys ja hyödyntäminen opetuksessa on kuitenkin vielä lapsen kengissä. 

Tässä artikkelissa kerrommekin, miten mobiililaitteille optimoitu koulutusteknologia tukee oppimisen seurantaa, ja miten Workseed-alusta auttaa ottamaan kännyköiden ominaisuuksista irti täydet 100 %.

Miten mobiilikäytettävyys oppimisympäristössä hyödyttää ammatillista opetusta?

 

Pedagogisten verkkosovellusten maine mobiilikäytettävyyden osalta ei yleensä ole ollut erityisen mairitteleva. Markkinoiden useimmat verkko-oppimisympäristöt ja muut verkkosovellukset on monesti toteutettu ikääntyneillä web-teknologioilla, jotka eivät kykene hyödyntämään uusien verkkoselainten tarjoamia ominaisuuksia, eivätkä ne monesti skaalaudu jouhevasti eri kokoisiin päätelaitteisiin. Sovellukset jäävät alikäyttöön, tai ainakin niiden käyttäjät ovat niihin tyytymättömiä. 

Siksi mobiilikäytettävyys on tärkeä tekijä valittaessa oppimisympäristöä. Vanhanaikaista teknologiaa hyödyntävä alusta ei kykene hyödyntämään mobiililaitteiden ominaisuuksia täysin. Oman organisaation kiinnostus mobiiliin tulee huomioida jo järjestelmää valittaessa. 

Workseed -oppimisympäristö erottuu markkinoilla edukseen. Alustan käyttöliittymä on rakennettu mobiiliystävälliseksi alusta alkaen. Opintojen seuraaminen, raporttien kirjoittaminen, sekä mobiililaitteiden kameran ja mikrofonin hyödyntäminen työnäytteiden tekemiseen työn lomassa tekevät työssäoppimisesta joustavaa. 

1. Raportoimisen kynnys on matalampi

 

Ammatilliseen koulutukseen kuuluu myös paljon hajautettua oppimista työ- ja harjoittelupaikoilla. Näissä tilanteissa merkittävä osa oppimista tapahtuu luokkahuoneen ulkopuolella kentällä, työn lomassa tai muuten vaan haastavissa oloissa – vaikkapa keittiössä, autotallissa, työpajassa, ulkoilmassa, kulkuneuvossa tai laboratoriossa. 

Näissä tilanteissa työnäytteiden raportointi, tehtävien dokumentointi, itsearviointien tekeminen, sekä etenemisen seuranta on paljon helpompi tehdä työn lomassa mobiililaitteella oppimisympäristössä. Tarvittaessa mobiililaitteella aloitettu raportti on mahdollista muokata valmiiksi jälkikäteen tietokoneella. 

Työnäytteet voi kuitata saman tien mobiililaitteella. Työpäivän päätteeksi ei tarvitse istua koneelle purkamaan työn tuloksia kirjallisesti – tai pahimmassa tapauksessa siirtämään kännykällä otettuja kuvia ja videoita päälaitteelle. 

Kun työn dokumentointi on helppoa, opiskelijat tekevät sen todennäköisemmin hyvin. 

2. Ohjaaminen ja viestintä on ketterämpää oppimisympäristössä

 

Sama joustavuus pätee myös opettajaan. Hyvin sovellettu työkalu mobiililaitteella tarjoaa nopean ja näppärän tavan pysyä perässä opiskelijoiden etenemisestä ja viestiä ketterämmin niin opiskelijoiden kuin muidenkin näiden työtä valvovien tahojen kanssa. 

Etenkin ammatillisessa peruskoulutuksessa jatkuvat Whatsapp-viestit ja sekava sähköpostien viidakko on monelle opettajalle tuttua. Kun kaikki työssä oppimiseen liittyvä viestintä saadaan samalle alustalle, myös opettajan työ helpottuu. 

Mobiililaitteet avaavat mahdollisuuksia myös ketterään viestintään ja yhteistyöhön sekä tiedonhankintaan. Opiskelijoiden mahdollisuus hakea lisätietoa missä vain, koordinoida ryhmätöitä muiden opiskelijoiden kanssa, ja vaikka jakaa relevantteja materiaaleja ryhmälle moninkertaistuu oikealla mobiiliratkaisulla. 

3. Multimedia nostaa käyttäjäkokemuksen uudelle tasolle

 

Tärkeä käyttökeissi mobiililaitteille ovat niiden sisäänrakennettu tuki multimedialle. Kamera, mikrofoni sekä valmiina laitteella olevat ohjelmistot multimedian nopeaan muokkaamiseen ennen lähettämistä tekevät työn dokumentoinnin mobiililaitteella erittäin helpoksi. 

Kun työnäytteitä voi rikastaa kuvilla, äänellä ja videoilla, kaikki hyötyvät. Opettaja saa työstä paremman kuvan ja opiskelijat voivat havainnollistaa tekemistä paremmin. Monella opintoalalla multimedia on tarkoituksenmukaisempaa kuin kirjallinen raportointi. 

Mobiililaitteiden joustavuus sitouttaa myös opiskelijoita. Olemme esimerkiksi huomanneet ketterän raportoinnin tukevan rehellisen palautteen antoa ja videoraporttien helpottavan lukihäiriöisten opiskelijoiden arkea. 

Meillä on myös rohkaisevia ennakkotapauksia raporteista, joista paistaa ylpeys oman tekemisen jäljistä. Esimerkiksi rakennusalan opiskelijat innostuvat hyvin herkästi dokumentoimaan työnsä jälkiä.  

4. Ohjaa riippumatta oppimisympäristön alustasta

 

Kun hyödynnetään opiskelijoiden ja työpaikkaohjaajien omia laitteita, ei ole takeita käyttöjärjestelmistä eikä järjestelmäpäivityksistä. Eri valmistajien laitteiden käyttö sekä laitesukupolvet voivat asettaa tietojärjestelmille haasteita. 

Siksi Workseed on käytettävissä mobiililaitteilla web-sovelluksena. Tämä on etu käyttäjille siksi, että alusta toimii varmasti kaikkien opiskelijoiden omilla laitteilla mallista ja käyttöjärjestelmästä riippumatta. opiskelijoiden ei myöskään tarvitse käyttää levytilaa asentamalla appia, vaan alusta toimii suoraan pilvessä.

Miten mobiilikäytettävyys oppimisympäristössä hyödyttää ammatillista opettajaa

Miten asiakkaamme ovat hyödyntäneet mobiililaitteita harjoittelun ohjaamiseen


Workseed -alustaa on pilotoitu mm.
Lahden ammattikorkeakoulun liiketalouden ja matkailun koulutuksessa englannin ja viestinnän opintojaksolla. Perinteisesti jakso on toteutettu käyttäen perinteisempää oppimisalustaa, joka tukee lähinnä käyttöä tietokoneella. Ratkaisu ei juurikaan ollut käytettävissä mobiililaitteilla. 

Käytössä ollut ratkaisu osoittautui käytännössä tietyiltä osin epäkäytännölliseksi. Erityisesti negatiivista palautetta saivat tehtävät, jotka oli palautettava videoformaatissa. Nämä tehtävät olivat suullisen viestinnän kehittämiseen tähtäävässä kokonaisuudessa keskeisessä osassa, mutta niiden tekninen toteutus oli kyseenalainen. 

Workseed -alustalla opintojakso toteutettiin verkko-opintojaksona, jonka elementit koostuivat erityisesti videotehtävinä palautettavista projekteista liittyen puhe- ja esitystekniikkaan. 

Pilotin jälkeen osallistujilta kerättiin palautetta kokemuksesta. Pilotissa havaittiin seuraavat hyödyt:

  1. Opiskelijoiden aktiivisuus parani. Henkilökunta raportoi opiskelijoiden olleen opintojaksolla aktiivisempia ja sitoutuneempia videoraporttien tuottamiseen verrattuna edeltäviin toteutuskertoihin.
  2. Opettajan työ oli tehokkaampaa. Oppimisalustan kautta opintojen etenemisen seuranta on laadittu helposti hahmotettavaksi ja hallinnoitavaksi. Jakson opettaja koki hallinnollisen työtaakan kevyemmäksi verrattuna aiemmin käytössä olleeseen alustaan. 
  3. Käyttöliittymää pidettiin tarkoituksenmukaisena. Opiskelijoiden kokemusten mukaan alustan ulkoasu ja käytettävyys olivat kohdillaan. 

Miten Workseed toimii mobiililla?

 

Miksi juuri Workseed on mielenkiintoinen työkalu mobiililla?

Koska olemme jo vuosien ajan kuunnellut asiakkaiden toiveita etenkin mobiilikäyttöön liittyen. Mobiilikäytettävyys on ollut tuotekehityksemme ohjenuora aivan toimintamme alusta alkaen. 

Samalla tavoin opettaja voi tarkastella opiskelijoiden etenemistä, hyväksyä työnäytteitä ja viestiä harjoittelupaikan kanssa yhtä vaivattomasti mobiililaitteilla kuin tietokoneellakin. Työnäytteen voi hyväksyä myös ajomatkalla opiskelijoiden työssäoppimispaikoille. 

Tuntuuko itsestäsi joskus, että työnäytteiden raportoinnista voisi tehdä helpompaa? Tai että kymmenissä eri työssäoppimispaikoissa harjoittelevien opiskelijoiden kanssa viestintä vie liikaa aikaa?

Sovi silloin demotapaaminen asiantuntijoidemme kanssa ja me kartoitamme, miten joustavasti hallinnoitava oppimisalusta voisi tukea juuri sinun toimintaasi.

Tai mikäli jo harkitset oppimisalustaa organisaatioosi, tutustu artikkeliimme 10 kriteeristä, joilla valitset juuri sinulle sopivan työkalun.

TESTITUNNUSTEN TILAUS ONNISTUI