4 tapaa laatia vakuuttava koulutusbudjetti

Henkilöstön osaamiseen kannattaa sijoittaa monesta syystä – jos et usko, niin voit lukea blogistamme miksi. Yrityksen perehdytystä ja koulutusta laatiessa on kuitenkin monta sudenkuoppaa – eikä koulutusbudjetti useinkaan ole se vähäisin.

Syystä tai toisesta tarkoitukseensa sopimaton koulutusohjelma ei välttämättä tuo haluttuja vaikutuksia yrityksen tuottavuuteen tai henkilöstön viihtyvyyteen. Ongelmat voivat ilmetä monella tapaa. 

Ehkä itse opetustarjonta joutuu alikäytetyksi, eikä työntekijöitä saada houkuteltua osallistumaan koulutuksiin. Tai vaikka koulutuksiin osallistuttaisiin, niiden vaikuttavuus yritykselle voi myös jäädä odotettua heikommaksi. 

Tässä artikkelissa kerromme, miten hyvin laadittu koulutusbudjetti auttaa luomaan pitkällä aikavälillä vaikuttavan digitaalisen koulutusohjelman haaskaamatta organisaation resursseja.
 

Suunnittele koulutusbudjetti strategisesti


Koulutuksen tulee perustua yrityksen tarpeisiin ja strategiaan. Yrityksen tulisi johtoa myöten ymmärtää, mitä koulutuksella tulisi saavuttaa ja mitä osaamista tulisi kehittää. Tavoitteiden tulisi lähtökohtaisesti perustua järjestelmälliseen opetuksen tarpeiden analyysiin. 

Kun tiedetään mitä halutaan saavuttaa, resurssit voidaan käyttää tehokkaammin. Onko tärkeää esimerkiksi toteuttaa uusien työntekijöiden perehdytys luontevasti, kehittää talon sisällä tärkeitä mutta työmarkkinoilla harvinaisia teknisiä taitoja, halutaanko tukea urapolkuja tai vastata tiettyihin markkinoiden muutoksiin mahdollisimman ketterästi. 

Selkeisiin ja tarkoituksenmukaisiin tavoitteisiin nojaten voidaan laatia relevanttia ja arvoa tuottavia oppimissisältöjä ja laatia koulutusbudjetti niin, että resurssit voidaan hyödyntää mahdollisimman vaikuttavasti.

Valitse organisaation tarpeisiin sopiva alusta


Organisaation tarpeet ja työtavat määrittävät millaisia työkaluja tarvitaan. Ei ole yhdentekevää millaisilla työkaluilla oppimissisältöjä laaditaan ja opetusta hallitaan. Ymmärrä alustaa valitessa käyttäjät, sovellusalueet ja organisaation resurssit suunnitellessasi koulutusbudjetti.

Kuka alustaa käyttää ja millaisella aikataululla? Millainen tekninen osaaminen oppijoilla ja sisällöntuottajille on, millaisia aiheita opetetaan? Millaisia päälaitteita käytetään ja miten paljon aikaa oppijoilla on kurssien käymiseen? Nämä kysymykset vaikuttavat siihen, millaisen käyttöliittymän yritys tarvitsee. 

Entä millaiset resurssit yrityksellä on alustan ylläpitoon ja kustomointiin? Voidaanko yrityksen sisällä esimerkiksi hoitaa itse käyttöönotto ja mahdolliset integraatiot, käyttäjien koulutus ja tekninen tuki? Voidaanko alusta hallinnoida omalla serverillä turvallisesti ja lain edellyttämällä tavalla? Koulutusbudjetti perustuu viime kädessä organisaation omiin resursseihin. Ne asettavat vaatimuksia alustan toimittajan palvelujen kokonaisuudelle ja hinnoittelumallille.

Lue täältä lisää kriteereistä, joiden perusteella voit valita juuri omalle organisaatiollesi sopivan oppimisympäristön.
 

Sitouta kouluttautumiseen


Vaikka alusta olisi toimiva ja koulutussisällöt olisivat linjassa yrityksen strategian kanssa, korkea käyttöaste ja hyvä kate sijoitukselle ei ole vielä taattu. Hyväkään koulutusohjelma ei hyödytä yritystä, jos henkilöstö ei ota sitä omakseen. Riittävät osallistumismahdollisuudet ja houkuttimet ovat avainasemassa, jotta koulutusbudjetti hyödyttää organisaatiota täysin. 

Viesti opintomahdollisuuksista riittävän laajasti ja varmista, että kaikilla on riittävät mahdollisuudet osallistua. Jos aikaa osallistumiseen ei ole tai oma työ on muutenkin tarpeeksi rasittavaa, ei koulutuksiin todennäköisesti haluta osallistua omalla vapaa-ajalla. 

Laadin sisällöistä relevantteja ja kiinnostavia. Työntekijöitä houkuttava sisältö ja mahdollisuus itse valita sopivat koulutuskokonaisuudet auttavat houkuttelemaan osallistujia. Pidä myös huolta, että kannustimet ovat kohdallaan. Jos koulutuksien käyminen ei vaikuta uramahdollisuuksiin, ei niitä käydä. 

Lue lisää oppimisen kulttuurin johtamisesta täällä. 

Pidä katse pitkässä aikavälissä


Koulutusohjelmat eivät useinkaan käännä yrityksen suuntaan yhdessä yössä. Osaamisen kehittämisen edut alkavat yleensä näkyä vähitellen ja epäsuorasti. Koulutuksen järjestämiseen, seuraamiseen ja kehittämiseen pitääkin sitoutua pitkällä aikavälillä. 

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että koulutuksen annetaan sujua omalla painollaan. Kun koulutuksella on selkeät tavoitteet, sille voidaan asettaa myös mitattavia tavoitteita. Aseta siis koulutusohjelmalle selkeät mittarit ja kehitä koulutusta vähitellen saamiesi tulosten perusteella. Ota kehitykseen mukaan myös kattavasti sidosryhmiä ja kerää aktiivisesti palautetta. 

Lue lisää koulutuksen vaikuttavuuden arvioinnista täällä.

suunnittele koulutusbudjetti strategisesti

Miten kehitän koulutusta omassa yrityksessäni?


Workseed on monipuolinen oppimisympäristö joustavaan kouluttautumiseen ajasta ja paikasta riippumatta. Se on jo useiden yritysten käytössä niin tehokkaan perehdytyksen kuin joustavan koulutuksenkin järjestämiseen esimerkiksi teollisuudessa, kaupan alalla sekä palveluissa. 

Workseed on merkittävä työkalu yrityskoulutusten tarjoamisessa niin ruohonjuuritasolla kuin toiminnan kehittämisen tasolla. Workseed mahdollistaa joustavan oppimisen työntekijöille, ketterän oppijoiden hallinnan ja sisällöntuotannon HR:lle, sekä koulutuksen vaikuttavuuden arvioinnin johdolle, joka suunnittelee koulutusbudjetin. 

Olemme kirjoittaneet blogissa aiemmin kriteereistä, jotka vaikuttavat organisaatiolle sopivan oppimisympäristön valintaan. Voit lukea lisää alustan valinnasta täältä ja ymmärtää miten alusta valitaan organisaation tarpeidein perusteella.

Mikäli puolestaan haluat tietää lisää Workseed -oppimisympäristön mahdollisuuksista parempaan koulutukseen juuri sinun yrityksessäsi, voit varata demon täällä. 

TESTITUNNUSTEN TILAUS ONNISTUI