Harjoitteluohjaus ja työelämässä oppiminen päiväkirjoilla
Oppimispäiväkirja tekee oppimista näkyväksi ja parantaa ohjaamista
Tee työelämässä oppiminen näkyväksi
Tarjoa yksilöllistä tukea
Käytä resurssit tehokkaammin
Miten päiväkirja toimii
Opiskelija tekee merkintöjä
Opiskelija dokumentoi oppimistaan päivittäin tai viikoittain. Raportteihin voi kuulua tekstiä tai multimediaa.
Ohjaaja ja opettaja antavat palautetta
Opettaja ja ohjaaja saavat ilmoituksia merkinnöistä ja voivat antaa juoksevaa palautetta.
Päiväkirjaa käytetään portfoliona
Päiväkirja muodostaa portfolion, jolla työelämäjaksolla opittua osaamista tehdään näkyväksi ja voidaan hyödyntää työnhaussa.
Päiväkirja työelämässä oppimisen ohjaukseen - webinaaritallenne
Tutustu esimerkkipäiväkirjaan
Tutustu päiväkirjojen ominaisuuksiin
Päiväkirja on kustanustehokas tapa tehostaa työssäoppimisen hallintaa.
Tutustu alustan ominaisuuksiin tarkemmin alla.
Päiväkirjamerkinnät
Opiskelijat tekevät päivittäisiä ja viikoittaisia päiväkirjamerkintöjä tekemistään töistä. Merkinnät antavat opettajalle tietoa opintojen sisällöstä ja muodostavat opiskelijoille lokikirjan omasta työstä.
Työaikaseuranta
Päiväkirja mahdollistaa työaikojen seurannan työtehtävittäin. Se helpottaa lakisääteistä työaikaraportointia ja helpottaa seurantaa.
Mobiilikäytettävyys
Päiväkirjamerkintöjen tekeminen mobiililaitteilla on helppoa ja joustavaa. Työn dokumentointi onnistuu millä vain laitteella vaikka suoraan työpisteeltä.
Videot ja multimedia
Päiväkirjamerkintöjä voi rikastaa kuvin ja videoin. Merkintöjä on helppo tehdä mobiililaitteella ja tarvittaessa koostaa myöhemmin tietokoneella.
Edistymisen seuranta
Päiväkirja tuo näkyvyyttä työssäoppimiseen, joka on yleinen ammatillisen opetuksen ohjaamisen sokea alue. Se helpottaa ongelmien havaitsemista ja tuen yksilöintiä myös etänä.
Ohjaajan sitouttaminen
Kynnys alustan käyttöön on matala myös työharjoittelun ohjaajalle, eikä omaa käyttäjätiliä vaadita. Ohjaajan on helpompi antaa palautetta ja osallistua ohjaamiseen.
Tehtäväkohtainen raportointi
Raportointi voidaan kohdistaa tiettyyn tehtävään tai tutkinnon osaan. Tämä helpottaa kokonaisuuden hallintaa ja seurantaa.
Tehokas ajankäyttö
Ohjaamisen resurssit ja aika käytetään päiväkirjojen avulla tehokkaasti. Opettajan ei tarvitse vierailla työpakoilla yhtä usein tai tavoitella ohjaajia puhelimella.
Parempi viestintä
Päiväkirja madaltaa kynnystä raportoida työtä ja antaa nopeaa palautetta. Sillä on helppo tehdä lyhyitä merkintöjä parissa minuutissa ja jakaa ohjeita matalalla kynnyksellä.
Matala kynnys hankkia
Päiväkirja on laajuudeltaan rajoitettu tuote, jonka käyttöönotto ei vaadi laajaa projektia. Sen voi ottaa käyttöön vaikka yksittäiselle opintoalalle.
White paper: oppimisympäristöt harjoitteluohjauksessa
White paper -julkaisu Verkko-oppimisympäristöt työelämäjaksoilla käsittelee sähköisten työkalujen hyödyntämistä harjoittelun hallintaan.
Julkaisussa käsitellään muun muassa:
- opettajan tilannekuva
- ohjaaminen ja palaute
- kolmikantaviestintä
- seuranta ja tuki
Lataa julkaisu ilmaiseksi täältä: