Opiskelijoiden opiskelumotivaation edistäminen ja aktivoiminen itsenäiseen työhön on ammatillisen opettajan varmasti haastavin tehtävä – mutta myös se kaikkein tarpeellisin.
Miten opiskelijat saisi ottamaan aktiivisemmin vastuuta oppimisesta? Miten opiskelumotivaatiota tuetaan työssäoppimispaikalla, jos se on luokassakin haaste? Mitä opettaja voi tehdä opiskelijoidensa tueksi?
Opiskelumotivaation kehittäminen ei ole yksinkertainen prosessi, eikä siihen ole helppoja ratkaisuja. Tämän artikkelin tarkoitus on tarkastella tapoja, joilla oppimisympäristön voi tuoda osaksi opiskelijoiden motivointia. Ympäristöä voi hyödyntää esimerkiksi seuraavin tavoin:
Opintojen joustavuus ja yksilöllisyys
Opintojen yksilöllinen suunnittelu on tärkeää oppijan motivaatiolle. Henkilökohtaistaminen ei ammatillisessa koulutuksessa ole mitään uutta. HOKS on kuitenkin opettajalle sekä oppijalle monesti vain hallinnollinen pakko. Oikein tehtynä yksilöllinen opintosuunnitelma on kuitenkin arvokas resurssi.
Oppijan taustaan, osaamiseen ja mielenkiintoon sopeutuva oppimispolku voi tehdä oppimisesta mielekkäämpää. Relevantit tavoitteet vähentävät turhaa työtä, vahvistavat itseluottamusta ja nopeuttavat parhaimmillaan valmistumista. Yksilöllisessä suunnittelussa tulisi huomioida paitsi oppimisen edellytykset mutta myös rajoitukset.
Workseedin peruspilari ovat sen yksilölliset opintopolut ja osaamistavoitteet. Alusta on luotu nimenomaan osaamisperusteisen oppimisen hallinnointiin. Oppimistavoitteiden yksilöiminen on luontainen osa sen toimintaa.
Lisäksi alustan visuaalinen ja yksinkertainen käyttöliittymä sekä mahdollisuus toteuttaa raportteja ja opinnäytteitä videoin ja kuvin helpottaa käyttöä. Se tukee etenkin sellaisten opiskelijoiden opiskelumotivaatiota, joilla on ongelmia lukemisen tai keskittymisen kanssa.

Oppijan yksilöllinen kohtaaminen
Opiskelijan kohtaaminen yksilönä voi olla haaste kun oppiminen tapahtuu etänä ja työn ohessa. Opettaja näkee opiskelijoita harvemmin ja etenemisen seuranta voi jäädä arvailujen varaan.
Kuitenkin opiskelijan ja opettajan suhden on merkittävä osa opintojen sujumista. Opiskelijan saama tuki, luottamus ja palaute ovat avainasemassa onnistuneiden oppimiskokemusten, itseluottamuksen ja emotionaalisen kehityksen kannalta.
Oppimisympäristön avulla on helpompaa seurata opiskelijoiden etenemistä ja tarjota mahdollisimman kattavaa palautetta opintojen etenemiseen. Palautteella on merkittävä osa onnistumisten ja positiivisten oppimiskokemusten muodostumiseen.
Workseed on paitsi näppärä alusta viestintään, sen kattavat työkalut oppimisen seurantaan ja palautteen antamiseen helpottavat ohjaamista myös etänä. Opettaja saa enemmän ja kattavampaa tietoa opintojen etenemisestä ja ongelmien havaitseminen on helpompaa. Mikäli opinnot eivät etene odotetusti, opettajalla on mahdollisuus antaa yksilöityä tukea aiemmin ja tehokkaammin.
Voit lukea työelämäjaksojen hallintaan tarkoitettujen oppimispäiväkirjojen ominaisuuksista ja käyttöönotosta täältä.
Opintojen tarkoituksenmukaisuus
“Ope, tuleeko tää kokeeseen?”
Opintojen kokeminen tarkoituksenmukaisiksi omalle ammatille on merkittävä osa oppijan motivaatiota. Tärkeää onkin opintojen tavoitteellisuus ja opittujen tietojen sekä taitojen sovellettavuuden korostaminen. Opiskelijan tulee optimaalisesti nähdä ammattitaitovaatimukset kokonaisuutena ja ymmärtää miten tietoa tullaan käyttämään.
Workseed tekee etenemisen seuraamisesta helppoa visuaalisella käyttöliittymällä. Osaamistavoitteet on havainnollistettu selkeästi, ja etenemistä on helppo seurata. Oppijat tietävät paremmin mitä on tekemättä ja mitä on jo tehty, ymmärtäen konkreettisemmin miksi tutkinnon osia opiskellaan.
Teoriaopintojen käytännön merkitys kannattaa myös tuoda selkeästi esiin. Usein teoriaopinnot tai yhteiset opintojaksot saatetaan kokea tylsinä, koska niiden tärkeys ammatilliselle osaamiselle voi olla haastava hahmottaa. Teoriaopintojen tulee lähteä käytännön esimerkeistä tukeakseen opiskelumotivaatiota.
Workseed auttaa purkamaan siiloja käytännön oppimisen ja yhteisten jaksojen välillä. Käytännön jaksoilla on mahdollista raportoida ja lukea hyväksi yhteisille jaksoille kuuluvaa teoreettista osaamista. Opiskelijoita kannustetaan näin soveltamaan teoriaa työssä ja pohtimaan osaamistaan laajemmin. Voit lukea ominaisuudesta lisää täällä.

Miten Workseed tukee opiskelumotivaatiota?
Workseed on osaamisperusteiseen oppimiseen optimoitu alusta. Se helpottaa yksilöllisten opintopolkujen luomista, antaa opettajalle parempaa näkyvyyttä opintojen seurantaan, ja tekee edistymisen seurannasta tarkoituksenmukaista.
Ennen kaikkea Workseed -oppimisympäristö antaa opettajalle ylimääräisen käsiparin ja mahdollistaa resurssien paremman käytön ohjaamiseen – myös silloin, kun opiskelijat eivät ole paikan päällä luokkahuoneessa. Paremmalla viestinnällä opettaja voi tukea opiskelijoitaan paremmin ja myös edistään näiden opiskelumotiaatiota.
Mikäli haluat kuulla alustan toiminnasta ja mahdollisuuksista juuri sinun organisaatiossasi, voit varata tapaamisen asiantuntijoidemme kanssa.